torsdag 7 mars 2013

KORV!

Före jul köpte jag mig en hushållsassistent. Neeeeeeeeeeeeej inte Kitchen Aid. Den är bara dyr (och skitsnygg).

Jag köpte mig en Bosch med köttkvarn o allt.
Här ska bakas men framförallt;

HÄR SKA GÖRAS EGEN ÄKTA KORV!

Jag packade upp hela härligheten, nöjd med mitt köp.

Och så kom dagen när jag skulle göra korv. Jag köpte fjälster, kött, späck. Jag malde allt och hade en fin färs och skulle ta fram själva mojängen som färsen kommer ur och som ska fylla fjälstret med färs.

Det fanns ingen mojäng.  ?
Jag började googla på alla Boschmaskiner och konstaterade att det inte finns till den modellen jag köpt. De som fanns till andra Boschmodeller passar inte.....
Vad ska jag med köttkvarn till om jag inte kan göra korv? Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Började klura på om jag kunde hitta någon annan maskins "korvhorn" och som kunde passa men hur skulle jag veta? Ingenstans angavs diametern. Jag mailade en online butik som sålde diverse maskiner (inte Bosch) och en mycket hjälpsam mänscha hittade ett som egentligen tillhör Kitchen Aids och som hade exakt de mått som min köttkvarnsgrejsommanfästerkorvhornetpå.

Tack till alla hjälpsamma servicemänniskor! Ni underlättar livet för oss!

Och ett speciellt tack riktas till HenrikVerner och Verner - Du är underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar